Wednesday, June 17, 2009

Menjana Ekonomi Ahli Jamaah 'edisi basikal' 2

Salam bro..hari isnin 15 jun 09 lpas gua ada buat kunjungan ke bengkel sahabat kita di jalan musran rantau panjang klang iaitu sedara Rosman Bikers..setelah membuat temujanji lebih kurang seminggu..akhirnye sampai gak pada pukul 12tgh..antara yg ikut.. alid, itu pun sessi kedua belah petang..


kedai & bengkel yg paling sempoi..(pic copy from alid)

tujuan gua ke sana sebenarnye ada 2, 1 untuk meng'upgrade' KHS alite500 gua dr crank truvativ kepada crank SLX ..setelah lm mengidam & terbiar selama hampir sebulan kt rumah..dan tujuan yg ke 2, adalah untuk berguru dgn sifu Rosman..mane la tau nnt bole repair & setting basikal sendiri atau basikal sahabat2 lain..

Shimano SLX Crankset,Shifter & RD yg gua tempah dari din kulim..

Rim alid pun ikut..rim yg dh nampak kegelonganye..hehe

Bersiap sedia sebelum dibedah..
Edisi terhad T-Blaze V-brake..

Hanya RM785..bole kurang lagi..

T-Blaze Disc Brake pun ada gak.. dalam sekitar RM1500..bole kurang lagi..

Penuh dgn kelitian.. maklumlah kerja RnD dulu2..

setelah berhempas-pulas, gua siap rewangi pasang lagi..akhirnye jam 6.30ptg dapat gak SLX bersatu hati dgn KHS elite500..serta tersangkut gak brake lever tektro baru kt basikal gua..dan nie la hasilnya.



Crank SLX FC-M660 & FD M-660

Shifter SLX Rapidfire Plus SL-M660 & Tektro Brake lever

RD SLX M-662-GS, Cassette SLX HG80, Rantai LX & AlexRim Double Wall



apapun lepak kt bengkel Rosman mmg best, sangat ramah..(tau2 sedara je dgn gua) dalam setting menyetting RD & FD ni, gua dapat gak ilmu skit..walaupun blom dipraktikkn lg.. setelah + - upah bukapasang & tektro brake lever jumlahnye RM80 shj..sgt2 puas hati.. kawan2 yg lain kalo nk cr basikal cb la cr kt sedara kita nie..tapi terhad la apa yg ada kt kedai dia..setakat nie setelah gua buat kayuhan pertama bersama SLX, terasa ringan berbanding sebelum di upgrade..sgt2 terasa..tp naik bukit ttp sama la..hehe agak2nye bila ye nk buat kayuhan jauh dr setia alam (dl kata nk gi pantai remis)..xsabar rasanye..
Dan 1 lagi, Shifter,RD alivio, FD, lever brake,rim weinmann 2000taurus doublewall serta cassette 8speed & disc 160mm gua nk jual RM350(harga mati) tgh berangan nk angkat rim & hub Tank putih & frame XC..hehe kalo ada rezeki..ok bro wassalam ~ijulkhs~

5 comments:

  1. hebat teman2 hebat...
    nasib baik pg ahad ni gua ada program edar plastik sampah ngan jkkk kalau x mesti gua ajak lu turun(naik) bukit asmara bro..

    ReplyDelete
  2. lu memang hebat bro.. tahniah kerana berjaya mengupgradekan lu punya basikal.. gua pun tumpang seronok.. sambil tu dapat gak menjana ekonomi sahabat.. gua tabik laa.. gua pun x tau nak upgrade apa dgn beskal gua.. yg penting upgrade stamina dulu laaa...

    Tuai padi antara masak,
    Esok jangan layu2an,
    Basikal diupgrade memang la gempak,
    Jangan laju sangat kawan2 ditinggalkan..

    Kajang pak malau kajang berlipat,
    Kajang hamba mengkuang layu,
    Kalau dah upgrade memang la cepat,
    Jangan jadi macam beskal aku kayuh macam batu..

    Kayuh ke kedai nak beli kapak,
    Sampai di kedai yang ada cuma keris,
    Jana ekonomi jana la jugak,
    Tengok2 sikit kat cawangan tu duit dah habis...


    p/s : untuk semua ahli cawangan

    ReplyDelete
  3. x sia2 aku undi ko jd tkc ari tu..

    ReplyDelete